Beeld van een computer met nieuwsbrief voor klant

De digitale nieuwsbrief is bijna net zo oud als het internet zelf. Toch is het nog steeds één van de beste manieren om jouw publiek direct te bereiken. Het is een belangrijk middel om contact te houden met je klanten en in veel gevallen een stuk effectiever dan social media.

“Ik dacht altijd dat nieuwsbrieven achterhaald waren, iets voor oude mensen. Maar ik realiseerde me dat het in tegenstelling tot sociale media een manier is om grip te houden op onze content”, zegt directeur digitaal van The Washington Post in een recent rapport (pdf) van de London School of Economics (LSE) over e-mail nieuwsbrieven. “Wij waren erg populair op Facebook, tot ze plotseling hun algoritme veranderde en we veel publiek verloren.”  Daarop besloot The Post ook serieus te investeren in zijn nieuwsbrieven, net als veel andere grote en middelgrote bedrijven.

Back to Basics

Maar krijgen mensen niet al heel veel e-mails, hoor ik je denken. Ja dat klopt, de gemiddelde Nederlander ontvangt 96 mails per week. Wereldwijd worden er 205 miljard e-mails per dag verstuurt. Zijn we e-mails inmiddels dan niet zat? Is het teveel van het goede geweest?

Nee. We zijn nieuwsbrieven niet zat, we zijn alleen de slechte nieuwsbrieven zat. “Voor de consument zijn goede nieuwsbrieven een rustig eiland in de snelle stroom informatie die op ze af komt”, aldus het LSE-rapport. “De e-mail nieuwsbrief is een weinig glamorous, maar een steeds effectiever middel om de lezer rechtstreeks aan te spreken.” In het geval van de nieuwsbrief betaalt het zich uit om back-to-basic te gaan. Het omarmen van een oud idee in nieuwe tijden.

Extra voordeel

Toch gooien veel bedrijven en organisaties bij een re-design van hun website de elektronische nieuwsbrief overboord. Klanten moeten hun maar volgen op Facebook en Twitter. Het lijkt erop dat deze organisaties niet beseffen wat er met hun content gebeurt: het verdwijnt in de massa. En natuurlijk is social media ook belangrijk, maar de nieuwsbrief heeft nog een aantal extra voordelen:

✓ Klanten lezen jouw content zonder afleiding. De omliggende content is namelijk ook jouw content. Vergelijk dit met Twitter en Facebook: direct naast jouw berichtje staan nog honderden andere berichten. En allemaal smeken ze om de schaarse aandacht van de consument.

✓ Het levert gepersonaliseerde data op. Je kan exact zien wie welk bericht aanklikt. Hoe vaak iemand op een bericht klikt en wie doorgaat naar jouw website.

✓ Jouw content is blijvend. Het blijft in iemands inbox staan. Bij Twitter en Facebook is het maar afwachten of iemand nét op het goede moment kijkt en jouw berichtje ziet staan.

✓ Je bouwt een band op met klanten. Door (gratis) waardevolle informatie en tips te delen, bouw je een expert-status op en wek je vertrouwen. Met speciale kortingen of interessante aanbiedingen bied je iets extra’s aan je abonnees. Fijn, want het is makkelijker om iets te verkopen aan een bestaande klant, dan aan een nieuwe.

✓ Meer verkeer naar je website. Vanuit een nieuwsbrief klikken klanten sneller door naar je site dan vanaf social media. En meer verkeer naar je website betekent ook een hogere waardering door Google.

Nog meer voordeel

Nog niet geheel overtuigd? Laten we het dan eens hebben over geld. Onderzoek in Forbes laat zien dat wanneer het gaat om nieuwe klanten werven, de nieuwsbrief maar liefst 40x effectiever is dan Facebook en Twitter samen! 

Ook de Direct Marketing Association heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de nieuwsbrief. Zij vonden dat elke euro die je uitgeeft aan een goede nieuwsbrief, je 38 euro oplevert. Dat is een Return on Investment (ROI) van 3800%. Ofwel zoveel geld, dat je bijna denkt aan een typefout. Bijna… tot je het zelf ervaart.

Optin nieuwsbrief van Studio Evers

Ja! Ik meld me aan voor de nieuwsbrief

Bedankt voor je aanmelding!

Share This