Illustratie van een vrouw die eerst gestrest en daarna blij is met de nieuwsbrief

Komt dit je bekend voor? Je zit met collega’s te brainstormen over verkooptechnieken: hoe verander je een bezoeker in een klant? En op welke manier kunnen jullie meer producten verkopen? Ineens heeft iemand dé oplossing: een e-mail nieuwsbrief!

Plotsklaps ben jij omgedoopt tot “hoofd succesvolle nieuwsbrieven”. “Zorg je ervoor dat de CTR en COR hoog blijven?” (Tuurlijk! …nadat ik heb uitgevonden wat dat betekent..) “En o ja: de eerste nieuwsbrief mag morgen de deur uit…”

Klinkt leuk hè?

Toen ik in die situatie zat schoot ik meteen in de stress. Het is namelijk ontzettend moeilijk om een succesvolle nieuwsbrief te maken. Niet een beetje moeilijk, maar ontzettend moeilijk. Dit zeg ik niet om je te ontmoedigen, maar om je uit te dagen de rest van dit artikel te lezen. Hieronder krijg je 10 tips waardoor jouw nieuwsbrief (in tegenstelling tot vele anderen) juist wél zal worden gelezen.

Geen tijd om dit lange artikel te lezen?
Dan hebben we een handige oplossing voor je:

1.⇢ Gebruik een responsive e-mail template

“Ja dûh, dat weten we toch al lang”, hoor ik een aantal van jullie denken. En ja dat is waar, de meeste bedrijven zijn zich inmiddels bewust van het belang van responsive e-mails. Hoor jij bij deze 75%, ga dan direct door naar #Tip 2. Heb je nog geen tijd gehad om je er echt in te verdiepen? Lees dan verder.

Inmiddels worden meer e-mails geopend op een mobiele telefoon dan op een desktop computer. Met een mobielvriendelijke (responsive) e-mail template worden je e-mails automatisch geschaald weergegeven op een tablet of smartphone. Hierdoor zijn ze véél beter leesbaar. Bedrijven die mobielvriendelijke nieuwsbrieven via e-mail versturen krijgen daarom ook veel meer respons.

Twijfel je of je e-mail(nieuwsbrieven) mobielvriendelijk zijn? Pak je telefoon en open een nieuwsbrief van jezelf. Moet je inzoomen en heen en weer scrollen om de tekst te kunnen lezen? Dan zijn je nieuwsbrieven niet mobielvriendelijk.

2.⇢ Gebruik een echt persoon als afzender

Gebruik niet alleen je bedrijfsnaam als afzender, maar ook de naam van een echt persoon. Uit onderzoek blijkt dat e-mails van een echt persoon vaker worden geopend dan e-mails met alleen een bedrijfsnaam. Zo simpel is het.

HelloFresh is een goed voorbeeld. Maartje Frederiks is oprichter en CEO van HelloFresh Nederland en zij ondertekent niet alleen alle nieuwsbrieven, maar ze is ook de afzender. Mensen vertrouwen een gepersonaliseerde e-mail sneller dan een generieke naam. Dit komt omdat we tegenwoordig overspoeld worden met spam. We zijn niet meer zo happig om een e-mail te openen van een onbekende afzender.

Ben je geen fan van HelloFresh? Ik ga je zo vertellen wat ze fout doen . . . 😉

Beeld van nieuwsbrieven in e-mail opening op telefoon

3.⇢ Schrijf een preview tekst

Verschillende e-mailclients zoals Gmail, Apple Mail, Outlook en Yahoo laten naast de regel voor het onderwerp, ook de eerste paar regels tekst uit de e-mail zien. Met andere woorden, de ontvanger van de e-mail krijgt een kleine ‘preview’ (voorvertoning) te zien zonder dat hij de e-mail hoeft te openen. Deze preview wordt ook wel een preheader of snippet genoemd.

Het aantal woorden dat de ontvanger te zien krijgt, hangt af zijn e-mailclient. De kortste preview is 35 tekens (Outlook) en de langste is 140 tekens (Apple Mail). Bij smartphones ligt het aantal weergegeven tekens tussen de 40 en 90.

Beeld van email inbox op mobiel
Gebruik de preview tekst dus om een kort en beknopt overzicht te geven van wat je aanbiedt in je nieuwsbrief. En doe dit bij voorkeur in minder dan 40 tekens.

Stel je geen preview tekst op, dan verschijnen automatisch de eerste zoveel woorden van jouw e-mail. Helaas is dat bij veel bedrijven: “Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik dan hier”.

Dat ziet er niet alleen rommelig uit, maar je mist ook een kans om je publiek te overtuigen jouw e-mail te openen. HelloFresh en het magazine Linda kunnen hun open en klik-ratio dus aanzienlijk vergroten als ze een overtuigende preview zouden instellen.
Beeld van email inbox op mobiel
Buzzfeed doet het wel goed. Het onderwerp is “Up and Running” en als preview tekst gebruiken ze: “Simple running tips that will get you in the groove”. Waar veel ontvangers de e-mail bij het zien van “Up and Running” meteen wissen (blûh bewegen vermoeiend), worden ze door de beloofde “simpele tips” toch nieuwsgierig gemaakt. Als gevolg openen ze de nieuwsbrief.

Het is mogelijk om de preview tekst te coderen, zodat deze onzichtbaar is in de nieuwsbrief. Maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Doe gewoon wat Buzzfeed doet en zorg dat de eerste zin van je succesvolle nieuwsbrief pakkender is dan: “Boxen Recepten FAQ”. Daar wordt niemand warm van en het is ook niet specifiek voor die nieuwsbrief. Het staat er elke week.

4.⇢ Schrijf onderwerpregels waar mensen op moéten klikken

Ik had het net al even over de onderwerpregel. Je nieuwsbrief moet dagelijks concurreren met tientallen of zelfs honderden andere e-mails. Schrijf dus dwingende “hier-MOET-ik-op-klikken” titels.

Om lezers te verleiden jouw nieuwsbrief te openen zorg je ervoor dat jouw onderwerpen:

  • Super helder en begrijpelijk zijn.
  • Minder dan 50 tekens bevatten zodat ze niet worden afgesneden, met name door mobiele apparaten.
  • Qua taalgebruik afgestemd zijn op jouw doelgroep en ‘buyers persona’.
  • Een gevoel van opwinding en urgentie oproepen.
  • Een niet te missen propositie bevatten (zoals 40% korting of een gratis eBook). Dan weten mensen wat ze krijgen. Maar let op! Stel je lezers vervolgens niet teleur. Niets is vervelender dan ‘gelokt’ worden met een korting die niet voor jou geldt.

5.⇢ Inhoud, onderwerp en preview moeten aansluiten

Uiteraard moeten het onderwerp en de preview betrekking hebben op de inhoud van de nieuwsbrief. Zorg ervoor dat deze feilloos op elkaar aansluiten zodat je lezer niet onaangenaam verrast wordt door het gebrek aan relevantie.

Geen tijd om dit lange artikel te lezen?
Dan hebben we een handige oplossing voor je:

6.⇢ Bepaal het juiste verzendmoment

Waarschijnlijk worden marketeers het nooit eens over het perfecte verzendmoment van e-mailings. Daarom moet je altijd testen wat voor jouw bedrijf het beste werkt. Maar als je weinig tijd hebt, probeer dan in de huid te kruipen van jouw doelgroep. Wanneer hebben jouw lezers de meeste aandacht voor je?

Heb je echt geen idee, dan kun je altijd nog deze leidraad aanhouden:

  • Bedrijven werkzaam in de B2B sector doen er goed aan om hun e-mailings niet in het weekend of ’s avonds te versturen, maar juist op werkdagen tussen 10.00 en 12.00 uur, of direct na de lunch.
  • Maar de B2C sector, zoals winkels en horecagelegenheden zijn beter af wanneer ze hun nieuwsbrieven op vrijdag, of in het weekend versturen.

Klinkt ook logisch toch? Op zaterdagmiddag ben ik meer ontvankelijk voor een berichtje van mijn favoriete restaurant, dan op maandagochtend. En omgekeerd geldt dat ook voor kantoorbenodigdheden.

Verstuur je nieuwsbrief dus op een moment dat jouw lezers daadwerkelijk zitten te wachten op een bericht van jou.

7.⇢ Kies de juiste frequentie van je nieuwsbrief

Vind de juiste balans in je verzendfrequentie. Te vaak nieuwsbrieven verzenden wordt als storend ervaren. Niet vaak genoeg verzenden zorgt dat klanten vergeten wie je bent.

Nog niet zo lang geleden heb ik mij aangemeld voor de nieuwsbrief van een online modehuis. Nu sturen ze me 2 tot 3 keer per dag een e-mail met aanbiedingen. Of ik dít wil kopen of dát wil kopen… Kopen, kopen, kopen… Gek word ik ervan.

Maar wat is dan de ultieme verzendfrequentie? Dat weet niemand. Dat ligt aan je publiek, het onderwerp, de nieuwsbrief zelf etc. Het beste advies dat ik je daarom kan geven: testen. Maar daarna test je nog een keer. En dan nogmaals. En dan…

8.⇢ De inhoud van je nieuwsbrief moet in balans zijn;
90% informatief en 10% promotioneel

Hierboven besprak ik de (te) hoge verzendfrequentie van een online modehuis. Niet alleen het aantal nieuwsbrieven voldeed niet aan mijn verwachtingen. Ook de inhoud klopte niet. Mensen willen nou eenmaal niet 100% van de tijd lezen over de producten of diensten die je verkoopt.

Wat had het modehuis beter kunnen doen? Blijkbaar ben ik geïnteresseerd in kleding, anders had ik mij niet aangemeld voor de nieuwsbrief. Dus stuur me dan ook mailtjes over kleding. Maar niet alleen over kleding die ik kan kopen, maar juist informatieve mails. Wellicht iets over de laatste mode, of hoe je bepaalde outfits moet combineren, welke kleuren ‘in’ zijn etc.

Hadden ze dat gedaan, dan zou ik nog steeds bij ze kopen, of op z’n minst hun nieuwsbrieven weer eens openen.

Kortom, gooi 90% van de zelf-promotie uit je nieuwsbrieven en stuur mensen berichten waar ze echt iets aan hebben. Stuur informatieve, relevante en actuele info. En heb je wel een keer een leuke aanbieding of een spannende mededeling? Dan valt het meteen lekker op.

9.⇢ Afbeeldingen moeten alt-tekst hebben

Afbeeldingen zijn ontzettend belangrijk voor al je marketingactiviteiten. Op social media, in je brochures, reclame’s etc. De juiste beelden en foto’s zeggen soms meer dan 1000 woorden. Daarom is het ook logisch om afbeeldingen op te nemen in succesvolle nieuwsbrieven… toch?

Zeker. Alleen je moet wel weten wat je doet. Veel ontvangers van nieuwsbrieven hebben namelijk ‘het automatisch laden van afbeeldingen’ uitgeschakeld. Dat kost minder data en hun batterij gaat langer mee.

Daarom moeten al je foto’s wel 1 essentieel bestanddeel bevatten: alt-tekst. Alt-tekst is de alternatieve tekst die wordt geladen wanneer de beelden niet worden weergegeven. Dit is vooral erg belangrijk wanneer je call-to-action een afbeelding is. En nu we het toch hebben over call-to-actions…

10.⇢ Vraag 1 keer goed om actie

De meeste mensen zijn druk. Bijna niemand leest de volledige tekst van een nieuwsbrief. Ze scannen alleen. Maar wil je dat een abonnee meer doet dan alleen de e-mail openen? Bijvoorbeeld inschrijven voor een evenement of iets kopen? Zorg dan voor een scherpe call-to-action (CTA). Ben je onduidelijk, dan is de kans klein dat je krijgt wat je wilt.

Maar let op! Prop niet je hele nieuwsbrief vol met CTA-buttons dan raken mensen overweldigd en dat werkt averechts. Kies 1 scherpe CTA per nieuwsbrief en zorg dat die knop er echt uitspringt.

Onderschat het belang van de plaatsing en het uiterlijk niet. De button moet zelfs voor de snelste scanners duidelijk te herkennen zijn. Bij een lange nieuwsbrief is het dus niet handig om de CTA pas helemaal onderaan te plaatsen.

11.⇢ Testen testen testen…

Aan het begin van dit artikel beloofde ik 10 tips voor een succesvolle nieuwsbrief, maar stiekem is deze nummer 11 de aller-aller-belangrijkste tip… want na het versturen van de eerste nieuwsbrief begint het echt werk pas.

Zie deze tips dus vooral als een startpunt en ga daarna experimenteren om ‘het geheim’ van jouw doelgroep te ontrafelen. Het is bijna onmogelijk om van te voren in te schatten wat echt werkt. Iedere doelgroep is anders en dat geldt ook voor ieder bedrijf of product. Je zal dus moeten testen waar jouw abonnees het beste op reageren.

Dit zijn een paar dingen die je kunt doen:

  • Experimenteer met verschillende onderwerpregels.
  • Gebruik felle kleuren en de keer daarop matte kleuren.
  • Maak de CTA’s groter, of misschien iets kleiner. Zet ze op een andere plek.
  • Verwijder alle afbeeldingen en laat de tekst voor zich spreken.
  • En niet te vergeten: humor. Haak in een keer scherp in op een actueel thema en kijk of dit extra respons oplevert.

En zoals altijd: meten is weten. Hou dus van alle nieuwsbrieven tenminste bij wanneer de Click-Through-Rate (CTR) en Click-Open-Rate (COR) het hoogst zijn. Dan verstuur jij binnen no-time de meest succesvolle nieuwsbrief van heel het land.

Besteed je liever het maken en testen van jouw nieuwsbrieven uit? Jouw voordeel:

  • Effectief design.
  • Meer verkoop.
  • Geen stress. Elke verzendfrequentie mogelijk.
  • Uitgebreide voortgangsrapportages.
  • Persoonlijk contact en ondersteuning bij invullen inhoud.

Jouw lezers zijn het belangrijkste.
Daarom zijn wij pas tevreden als zij tevreden zijn.

Optin nieuwsbrief van Studio Evers

Ja! Ik meld me aan voor de nieuwsbrief

Bedankt voor je aanmelding!

Een getekende vrouw eerst in de stress van nieuwsbrief en daarna blij van gelukt

Ja! Ik wil dit artikel ontvangen in mijn mailbox

Bedankt voor je interesse!

Share This