Een digitale nieuwsbrief versturen is bijna even oud als het internet zelf. Maar het is nog steeds één van de beste manieren om een groot publiek te bereiken. Een email nieuwsbrief geeft je de mogelijkheid om contact te houden met je klanten en ze van informatie te voorzien. En in veel gevallen blijkt het nog effectiever dan posten op social media.
Waarom een nieuwsbrief
“Ik dacht altijd dat een nieuwsbrief versturen achterhaald was. Iets voor oude mensen. Maar ik realiseerde me dat het, in tegenstelling tot sociale media, een manier is om grip te houden op je eigen content”, zegt directeur digitaal van The Washington Post in een recent rapport (pdf) van de London School of Economics (LSE) over email nieuwsbrieven. “We waren erg populair op Facebook, tot ze hun algoritmen veranderden en wij veel van ons publiek verloren.” Daarna besloot The Post ook serieus te investeren in het schrijven van nieuwsbrieven, net als veel andere bedrijven.
Tijd om nieuwsbrieven te versturen
Ontvangen mensen niet al te veel email, hoor ik je denken. Ja dat klopt. Tegenwoordig ontvangt de gemiddelde Nederlander zo’n 50 mails per dag. Wereldwijd worden er naar schatting meer dan 250 biljoen mails per dag (!) verstuurt. Zijn ze email dan niet meer dan zat? Is een nieuwsbrief versturen niet te veel van het goede geworden?
Het antwoord: Nee. Want lezers zijn nieuwsbrieven niet zat, ze zijn alleen slechte nieuwsbrieven zat. “Voor consumenten zijn goede nieuwsbrieven juist een rustig eiland in de snelle stroom informatie die dagelijks op ze afkomt”, aldus het LSE-rapport. “De email nieuwsbrief is een weinig glamorous, maar een steeds effectiever middel om de lezer rechtstreeks aan te spreken.” In het geval van nieuwsbrieven maken betaalt het zich uit om het oude in ere te houden. Maar met een nieuwsbrief layout die aanspreekt in nieuwe tijden.
Nieuwsbrief opstellen
Toch gooien veel bedrijven en organisaties bij een vernieuwing van hun website de digitale nieuwsbrief overboord. Klanten volgen ze maar op Facebook, LinkedIn en Twitter is het idee. Maar daar wordt het steeds moeilijker om je echt te onderscheiden. Een email nieuwsbrief is daarom een goede aanvulling op je website.
Een goed opgestelde nieuwsbrief biedt juist extra voordelen:
✓ Klanten lezen jouw berichten zonder afleiding. Het enige wat een klant ziet is jouw content. Vergelijk dit eens met de drukte op Twitter en Facebook: direct naast jouw bericht staan nog honderden andere berichten. En allemaal schreeuwen ze om aandacht van het publiek.
✓ Het levert gepersonaliseerde data op. Zo kun je precies zien wie jouw email nieuwsbrief heeft bekeken. En op welke link in het bericht ze hebben geklikt, waarmee ze doorgingen naar jouw website. Dat geeft een goed inzicht in hun interesses.
✓ Jouw content is langer houdbaar. Het blijft in iemands email-inbox staan. Bij Twitter en Facebook is het maar afwachten of iemand nét op het goede moment kijkt, om jouw berichtje voorbij te zien komen.
✓ Je bouwt een band op met je klanten. Door waardevolle informatie en gratis tips met ze te delen, bouw je een expert-status op en wek je vertrouwen. Met speciale kortingen of interessante aanbiedingen geef je iets extra’s aan je inschrijvers. Slim, want het is makkelijker om te verkopen aan een bestaande klant, dan aan een nieuwe.
✓ Meer verkeer naar je website. Vanuit een nieuwsbrief klikken je klanten sneller door naar je website dan vanaf social media. En meer verkeer naar je website betekent ook weer een hogere waardering in de Google zoekmachine.
Wat levert een nieuwsbrief op
Nog niet geheel overtuigd? Laten we het dan eens hebben over geld. Onderzoek van Forbes laat zien dat wanneer het gaat om nieuwe klanten werven, een goede nieuwsbrief maar liefst 40x effectiever is dan Facebook en Twitter samen!
Ook de Direct Marketing Association heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de voordelen van een nieuwsbrief versturen. Zij vonden dat elke euro die je uitgeeft aan een goede nieuwsbrief, jou 38 euro oplevert. Dat is een Return on Investment (ROI) van 3800%. Dat is zoveel geld dat je bijna denkt aan een typefout. Bijna… tot je het zelf ervaart.