Van de één op andere dag ben je omgedoopt tot hoofd nieuwsbrieven maken. “Zorg je voor een goede CTA waardoor de CTR hoog blijft?” “Tuurlijk!” (zodra je hebt uitgevonden wat dat betekent) “En o ja: de eerste nieuwsbrief mag morgen de deur uit. . .”
Klinkt leuk hè?
Geen probleem, ik help je op weg.
Een goede email nieuwsbrief maken, is echt niet heel moeilijk. Je moet alleen weten hoe. Ik daag je uit om dit artikel te lezen, zodat ook jouw nieuwsbrief (in tegenstelling tot vele andere) juist wél gelezen zal worden. Hieronder 10 tips. (leestijd ± 20 min.)
Geen tijd om dit artikel te lezen?
Tip 1 ⇢ Gebruik altijd een responsive email template
“Ja, dat weet ik al”, hoor ik je denken. Dat is mooi, want dan ben je je bewust van het belang van responsive email. Ga dan door naar Tip 2 ⇢. Behoor je nog niet tot de 75%? Lees dit dan nog even…
Responsive, waarom?
Inmiddels worden meer mails geopend op een mobiele telefoon dan op een desktop computer. Met een mobielvriendelijke (responsive) email template worden je mails op de juiste manier geschaald weergegeven op mobiele telefoons en tablets. Ze zijn voor de gebruiker goed leesbaar, waardoor je kunt rekenen op een betere respons.
Weet je niet zeker of jouw email nieuwsbrieven mobielvriendelijk zijn?
Test het dan even door met je mobiel een je eigen nieuwsbrief te openen. Moet je heen en weer scrollen of zelfs inzoomen om de tekst te kunnen lezen?
Dan is er werk aan de winkel!
Tip 2 ⇢ Gebruik een echt persoon als afzender
Uit onderzoek blijkt, dat een email van een echt persoon vaker wordt geopend dan mail met alleen een bedrijfsnaam als afzender. Mensen vertrouwen een gepersonaliseerde email gewoon sneller. Dus wanneer je een email nieuwsbrief gaat versturen, stel ‘m zo in dat jouw naam als afzender in de inbox staat en hij zal vaker worden geopend. Zo simpel is het. Met deze kleine aanpassing is al verschil te maken.
Tip 3 ⇢ Schrijf een pakkende preview tekst
Naast de titel met onderwerp laten mailprogramma’s als Gmail, Apple Mail en Outlook ook de eerste regels tekst uit een email zien. De ontvangers krijgen een kleine ‘preview’ (voorvertoning) te zien, zonder dat zij de email hoeven te openen.
Het aantal woorden dat de ontvanger te lezen krijgt, hangt af van het mailprogramma. De kortste preview heeft 35 tekens (Outlook) en de langste 140 tekens (Apple Mail). Bij smartphones ligt het aantal weergegeven tekens tussen de 40 en 90.
Gebruik deze preview tekst in jouw voordeel.
Schrijf kort en beknopt op wat je aanbiedt en doe dit het liefst in minder dan 50 lettertekens. Dit zorgt ervoor dat je preview tekst niet door het programma zelf automatisch wordt afgekapt. Helaas zie je bij veel bedrijven nog steeds regelmatig: “Als deze nieuwsbrief niet goed wordt weergegeven, klik dan hier”.
Zie hierbij een voorbeeld van Buzzfeed. Het onderwerp is: “Up and Running” en als preview tekst gebruiken ze: “Simple running tips that will get you in the groove”. De beloofde “simpele tips” in de preview maakt lezers toch nieuwsgierig. En als gevolg openen ze de nieuwsbrief.
Tip 4 ⇢ Schrijf pakkende onderwerp-titels waarop lezers moéten klikken
Ik had het net al even over de titel met onderwerp. Je nieuwsbrief concurreert dagelijks met tientallen of zelfs honderden andere mails. Schrijf daarom pakkende “hier-MOET-ik-op-klikken” titels.
Om lezers te verleiden om jouw nieuwsbrief te openen, ga je voor titels die:
- Helder en begrijpelijk zijn.
- Minder dan 50 tekens bevatten, zodat ze niet worden afgekapt.
- Jouw doelgroep specifiek aanspreken.
- Een gevoel van nieuwsgierigheid of urgentie oproepen.
- Een verleidelijke propositie bevatten (zoals 45% korting of 30 dagen GRATIS).
Pas wel op dat je je lezers niet teleurstelt. Niets is vervelender dan gelokt worden met korting die, als is doorgeklikt naar de website, geen echte korting blijkt te zijn…
Tip 5 ⇢ Sluit titel, preview en inhoud goed op elkaar aan
Het klinkt misschien als een open deur, maar toch zet ik deze tip erbij. Je wil natuurlijk niet dat je lezer onaangenaam verrast wordt door een compleet andere inhoud dan je titel suggereert. Probeer daarom zo goed mogelijk in te schatten wat je lezer verwacht van jouw nieuwsbrief en haak daar op in.
Geen tijd om dit artikel te lezen?
Tip 6 ⇢ Bepaal de beste tijd om nieuwsbrief te versturen
Waarschijnlijk worden marketeers het nooit helemaal eens over de beste tijd om een nieuwsbrief te versturen. Je kunt het beste gewoon veel testen wat voor jouw bedrijf werkt.
En als je weinig tijd hebt, dan kun je dit als leidraad aanhouden
- Voor bedrijven in de B2B sector is het goed om een nieuwsbrief niet in het weekend of avond te versturen, maar op werkdagen tussen 09.00 en 11.30 uur, of direct na de lunch (zo rond 14.00 uur).
- En in de B2C sector, zoals winkels en horecagelegenheden, werkt het goed als ze hun nieuwsbrieven op vrijdagmiddag of in het weekend versturen.
Klinkt ook logisch toch? Op zaterdagmiddag komt het beter uit om een mail van je favoriete restaurant te ontvangen, dan op maandagochtend. En het omgekeerde geldt ook voor een nieuwsbrief over kantoorbenodigdheden.
Tip 7 ⇢ Frequentie nieuwsbrief: zorg voor de juiste balans
Als je lezers bombardeert met nieuwsbrieven, wordt dat zeker als storend ervaren. Maar als je te weinig nieuwsbrieven verstuurt, vergeten lezers wie je bent. Dus hoe vaak moet je een nieuwsbrief versturen? Dat ligt aan jouw soort bedrijf, je publiek, het aanbod en de nieuwsbrief zelf.
Het beste advies dat ik je daarom kan geven is: testen, testen, en daarna nog een keer testen…
Tip 8 ⇢ Hou de inhoud van je nieuwsbrief in balans: 85% informatief en 15% promotioneel
Tijd van je lezers is kostbaar en de aandacht is kort. Ze hebben geen tijd of zin om te lezen over hoe geweldig jouw bedrijf is. Dus, gooi 85% van de zelf-promotie uit je nieuwsbrieven en stuur je lezers alleen berichten waar ze écht iets aan hebben. Stuur ze relevante, informatieve en actuele info. En sluit dit af met een leuke aanbieding of een spannende mededeling. Dan pas val je echt lekker op.
Tip 9 ⇢ Altijd een alt-tekst toevoegen aan afbeeldingen
Afbeeldingen zijn heel belangrijk bij marketingactiviteiten. Op social media, in brochures, in reclame, etc. De juiste beelden zeggen vaak meer dan 1000 woorden. Bij een nieuwsbrief ontwerpen is het daarom ook logisch om afbeeldingen erin op te nemen… toch?
Zeker. En dit is goed om te onthouden bij het plaatsen van afbeeldingen: veel ontvangers van nieuwsbrieven hebben ‘het automatisch laden van afbeeldingen’ uitgeschakeld. Hierdoor zien ze je afbeeldingen niet… maar ze zien wel je alt-tekst.
Ook zijn er mensen die slechtziend of blind zijn. Om juist aan deze lezers te laten weten welke inhoud een afbeelding heeft, is het essentieel om een alt-tekst toe te voegen. Deze alternatieve tekst wordt namelijk voorgelezen aan slechtzienden en helpt hen bij het begrijpen van de inhoud.
Tip 10 ⇢ Zorg voor een goede Call to Action button (CTA)
Bijna niemand leest de volledige tekst van je nieuwsbrief. Ze scannen alleen. Maar als je wilt dat een lezer meer doet dan alleen je nieuwsbrief openen; bijvoorbeeld aanmelden voor je seminar of iets kopen? Zorg dan voor een goede Call to Action (CTA). Vraag om actie. Ben je duidelijk, dan is de kans groot dat je krijgt wat je wilt.
De button moet voor zelfs de snelste scanners duidelijk te herkennen zijn. En bij een lange nieuwsbrief is het slim om ook eerder je CTA-button te plaatsen dan alleen helemaal onderaan je pagina.
Stop nu niet meteen je hele nieuwsbrief vol met Call to Action buttons, want dan raken mensen juist overweldigd. Het werkt averechts. Kies een scherpe CTA per nieuwsbrief en zorg dat die knop er echt lekker uitspringt.
Als extra tip ⇢ Blijf testen, testen en nog eens testen…
Na het versturen van je eerste email nieuwsbrief begint eigenlijk pas het echte werk. Zie deze 10 tips daarom vooral als startpunt. En ga experimenteren om ‘het geheim’ van jouw doelgroep te ontrafelen. Het is namelijk niet van tevoren in te schatten wat écht werkt. Elke doelgroep is anders en dat geldt ook voor ieder bedrijf of product. Je zult met tests moeten uitvinden waar jouw lezers het beste op reageren.
Dit zijn een aantal dingen die je kunt aanpassen in je nieuwsbrief layout:
- Experimenteer met verschillende onderwerp-titels.
- Gebruik felle kleuren en de keer daarop matte kleuren.
- Maak de Call to Action groter of misschien juist kleiner. Zet ze eens op een andere plek.
- Verwijder juist alle afbeeldingen en laat de nieuwsbrief lijken op een gewone persoonlijke email.
- En niet te vergeten: humor. Haak in eens ludiek in op een actueel thema en kijk of dit extra respons oplevert.
En zoals altijd: meten is weten. Hou dus van alle nieuwsbrieven tenminste bij wanneer de Click-Through-Rate (CTR) het hoogst is. Dan verstuur jij binnen no-time de meest succesvolle nieuwsbrieven van heel het land.