Ondernemers als jij hebben het gewoon te druk om met updaten van de website bezig te zijn. Er lijkt altijd iets belangrijkers te doen dan nieuwsberichten toevoegen, een blog schrijven of je portfolio bijhouden. Maar je website up to date houden loont echt de moeite. Je kunt natuurlijk ook over een paar jaar weer nieuwe website laten maken, maar je kunt beter met enige regelmaat je oude website layout aanpassen. Dat scheelt geld en levert je zomaar extra omzet op.
Ga je zelf je oude website layout vernieuwen?
Deze 9 goede tips helpen je op weg ↓
1.⇢ Je website beveiligen met https
Zorg voor een veilige verbinding met je website. Want Google zal je website controleren op betrouwbaarheid en bezoekers waarschuwen als je website niet beveiligd is. Een website zonder https is makkelijk te herkennen. Je kunt het zien aan het slotje voor de url in je browser. Staat er voor jouw website url geen slotje? Vraag dan aan jouw web hosting bedrijf om je website te beveiligen met een SSL certificaat. Het is eenvoudig voor hen te installeren en kost niet veel.
2.⇢ Maak je website responsive
Met andere woorden, je moet je website mobiel vriendelijk maken. Bekijk daarom of jouw website automatisch van schermformaat verandert als je je website opent op een mobiele telefoon, tablet of desktop computer. Want Google houdt namelijk heel erg van responsive websites.
Waarom? Om het voor gebruikers zo makkelijk mogelijk te maken informatie te lezen. Volgens Google worden inmiddels meer zoekopdrachten uitgevoerd op een smartphone dan op een desktop of laptop. Dit betekent dat steeds meer mensen jouw website bezoeken via hun mobiele telefoon, in plaats van hun computer. Dus als je website slecht leesbaar is op een mobiel zal Google je website steeds lager plaatsen in de zoekresultaten en dat wil je natuurlijk niet.
Test het daarom snel en pak je mobiele telefoon. Is de tekst van je website direct goed leesbaar, of moet je inzoomen? Is het menu makkelijk te bedienen of onvindbaar? Staan er duidelijke buttons in, of klik je steeds mis? En misschien wel het belangrijkste: kunnen bezoekers snel zien hoe ze contact met je kunnen opnemen?
Weet je het nog niet zeker, doe dan deze mobiel-vriendelijkheids-test.
3.⇢ Heb je Flash al de deur gewezen?
Flash is de housebroek onder de websites en 1 van de duidelijkste signalen dat je website wel vernieuwing kan gebruiken. Jaren geleden was het misschien leuk, maar Apple heeft deze slag gewonnen en Adobe is ermee gestopt. Flash wordt niet meer ondersteund op iPhones en iPads en zoekmachines hebben grote moeite met het indexeren van de content. Maar vooral is het onveilig. Het geeft allerlei gespuis de kans om bijvoorbeeld malware op computers te installeren. Dus: geen goed idee meer.
Wil je toch animatiefilmpjes op je website laten zien? Gebruik dan HTML5, dat is geschikt voor alle mobiele apparaten en desktops.
4.⇢ Pas je website lay-out aan naar 2022
Te veel verschillende lettertypes, veel opvallende kleuren zonder logische reden of met een bepaalde verwijzing, erg weinig witruimte tussen tekstblokken of kleine slecht klikbare knoppen en lekker veel zware gifjes: allemaal tekenen dat jouw website verouderd is.
Het is beter om een goed uitgedacht kleurenpalet te gebruiken. Het liefst eentje die specifiek is opgesteld voor jouw merk of bedrijf. Daarnaast werken webdesigners tegenwoordig juist met veel witruimte en grote knoppen. Dat schept visuele rust en zorgt voor een betere gebruiksvriendelijkheid op je website voor bezoekers.
5.⇢ Kun je zelf aanpassingen maken?
Zelf je website bijhouden is niet zichtbaar voor je bezoekers, maar wel heel handig als dat kan. Want als je voor elk wissewasje een webbouwer moet inschakelen dan kunnen de kosten aardig oplopen.
Nieuwe websites worden daarom steeds vaker gebouwd in een Content Management System (CMS), zoals WordPress. Zo’n systeem maakt het mogelijk dat ook jij – zelfs als je geen verstand hebt van programmeren – je eigen website kan bijhouden en aanpassen. Dus het plaatsen van nieuwe foto’s, nieuws artikelen of een extra webpagina maken is nog nooit zo makkelijk geweest.
En zoekmachines houden ervan.
6.⇢ Laat bezoekers weten waar ze zijn terechtgekomen
Je komt steeds onduidelijke websites tegen waarvan je denkt: “leuke plaatjes, het beweegt ook allemaal, maar wat verkopen ze nou eigenlijk? Lekkere borrelhapjes of is het toch een restaurant?”
Internetgebruikers zijn altijd op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Het maakt niet uit of ze honger hebben of een nieuwe auto zoeken: als ze niet meteen zien wat er te halen valt, gaan ze weer weg. En 9 van de 10 keer richting je concurrent.
Doe daarom een kleine test. Laat je website zien aan iemand die niet weet wat je doet voor de kost. Je zal nog verstelt staan van de antwoorden die je krijgt…
7.⇢ Koppel sociale media aan je website
Sociale media zijn niet meer weg te denken. Niet uit de online wereld en voor veel mensen ook niet uit hun leven. Dus als je een Facebook-, Twitter-, LinkedIn-, Instagram-pagina of Youtube-kanaal hebt: laat deze links ook op je website zien.
Een bedrijf met koppelingen naar sociale media geeft bezoekers meer mogelijkheden om in contact te blijven. Ze kunnen je volgen voor de laatste nieuwtjes, of met je chatten als ze een probleem hebben. Het geeft bezoekers meer vertrouwen en ze zien dat je bedrijf goeie service verleent.
8.⇢ Blog regelmatig
Post je regelmatig blogartikelen? Ja? Geweldig! Want bedrijven die bloggen krijgen gemiddeld 55% meer bezoekers. Bloggen versterkt je autoriteit en vergroot het vertrouwen dat mensen in je hebben. Op termijn kan bloggen zelfs je omzet sterk verhogen.
Maar zorg er dan wel voor dat je laatste blog niet te oud is, want anders zien bezoekers dat juist als een slecht teken. Dus hou de blogs lekker vers. Je hoeft niet eens telkens nieuwe te schrijven, je bestaande blogs aanvullen met extra informatie of het oude updaten is vaak al voldoende.
9.⇢ Zorg voor een goede call to action (button)
Als de buurvrouw op bezoek komt en je wilt dat ze haar schoenen uitrekt, dan vraag je dat toch? Want de kans is klein dat het vanzelf gebeurt.
Vraag je bezoekers daarom altijd om een actie te ondernemen. Wil je dat ze ze contact met je opnemen, een bestelling plaatsen, zich inschrijven voor de nieuwsbrief of een offerte aanvragen? Laat duidelijk zien wat je vraagt en zorg voor scherpe calls-to-action buttons op strategische plekken. Hoe duidelijker je vraag: hoe groter de kans op een reactie.
Bedenk als laatste dit ⇢
Een website moet meer zijn dan alleen een mooi visitekaartje: een website moet voor je verkopen.
Ooit was een website hebben al genoeg om klanten naar je toe te trekken. Die tijd is voorbij. Nu moet je website niet alleen responsive zijn, maar ook visueel aantrekkelijk en met slimme zoekwoorden ingericht. Want we weten inmiddels: een website die goed wordt onderhouden en up-to-date is, krijgt meer bezoekers en verkoopt gewoon meer.
Kom je erachter dat je bovenstaande 9 punten nog niet hebt toegepast, dan ben je echt toe aan een update van je website. En misschien kost een website opnieuw vormgeven tijd en geld, maar de investering zal zich dubbel en dwars terugverdienen.