Beeld van een website op een hele oude computer

Je ziet ze elke dag: ouderwetse websites die al jaren niet meer zijn bijgewerkt. Bij het zien van zulke websites ga je automatisch twijfelen aan de geloofwaardigheid van het bedrijf. Maar als het je eigen website betreft, zie je het niet altijd. Misschien ben je in ontkenning of misschien ben je te druk. Maar het loont wel degelijk om eens objectief naar je eigen website te kijken, want misschien laat je wel heel veel omzet liggen.

Heeft je website een update nodig?

Deze 8 vragen geven samen het antwoord

1.⇢ Ben je al mobielvriendelijk?

Met andere woorden, is jouw website wel responsive? Verandert jouw website automatisch van grootte wanneer je deze opent op een smartphone, tablet, phablet of desktop? Zo niet, dan heb je een probleem.

Pak dus je telefoon en probeer te navigeren op je eigen website. Is de tekst direct goed leesbaar, of moet je inzoomen? Is het menu makkelijk te openen, of klik je steeds mis? En heel belangrijk: kunnen klanten eenvoudig contact met je opnemen? Weet je het niet zeker, doe dan de mobiel-vriendelijkheids-test.

Waarom het zo belangrijk is om een responsive website te hebben? Volgens Google worden inmiddels meer zoekopdrachten uitgevoerd op een smartphone dan op een desktop of laptop. Dit betekent dat meer mensen jouw website bezoeken vanaf hun mobiele telefoon, dan vanaf hun computer. En daarom straft Google ouderwetse websites door ze lager weer te geven in de zoekresultaten.

2.⇢ Weet jouw website dat het 2018 is?

Te veel kleur (of het gebruik van kleuren zonder duidelijke reden of ritme), een veelheid aan lettertypes, erg weinig witruimte, te kleine knoppen en lekker veel GIF’s: allemaal tekenen dat jouw website ernstig verouderd is.

Inmiddels weten we dat het beter is om een neutraal kleurenpalet te gebruiken. Het liefst eentje die specifiek is opgesteld voor jouw merk of bedrijf. Daarnaast werken webdesigners tegenwoordig juist met veel witruimte en grote knoppen. Dat schept visuele orde en rust.

3.⇢ Is je sociale media gekoppeld?

Sociale media zijn niet meer weg te denken. Niet uit de online wereld en voor veel mensen ook niet uit hun leven. Daardoor komt een website die geen melding maakt van sociale media behoorlijk ouderwets over.

Voor sommige bezoekers kan het zelfs een reden zijn om niet met je in zee te gaan. Een bedrijf zonder koppeling naar sociale media wordt vaak als minder betrouwbaar ingeschat. Bezoekers denken sneller dat de website nep is, of dat het bedrijf slechte service verleent.

4.⇢ Blog je regelmatig?

Heeft jouw website een blogsectie? Ja? Geweldig! Bedrijven die bloggen krijgen gemiddeld 55% meer bezoekers. Bloggen versterkt je autoriteit en vergroot het vertrouwen dat mensen in je hebben. Op termijn kan bloggen je omzet sterk verhogen.

Maar wanneer de laatste blog al bijna twee jaar oud is, dan zien veel bezoekers dat juist als een slecht teken. Ze kunnen zo maar gaan twijfelen of je nog wel bestaat, of denken dat de zaken slecht gaan.

Dus: eens bloggen = blijven bloggen.

5.⇢ Heb je Flash al de deur gewezen?

Flash is de housebroek onder de websites en 1 van de duidelijkste signalen dat je website wel wat renovatie kan gebruiken. Jaren geleden was het misschien leuk, maar Apple heeft deze slag gewonnen. Flash mag niet worden afgespeeld op iPhones en iPads en zoekmachines hebben grote moeite met het indexeren van de content.

Wil je toch een geanimeerd filmpje? Gebruik dan HTML5, dat is geschikt voor alle mobiele apparaten en desktops.

6.⇢ Weten je bezoekers waar ze zijn?

Je komt nog te vaak websites tegen waarvan je denkt: “leuke plaatjes, het beweegt ook allemaal, maar verkopen ze nou auto’s of is het een restaurant?”

Internetgebruikers zijn altijd op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Het maakt niet uit of ze een nieuwe auto zoeken of honger hebben, maar wanneer bezoekers niet direct zien wat jouw kernactiviteit is, zullen ze teleurgesteld weer vertrekken. En 9 van de 10 keer richting concurrent.

NB. Weet je het heel zeker? Laat je website anders eens zien aan iemand die niet weet wat je doet voor de kost. Je zult verstelt staan van de antwoorden die je krijgt…

7.⇢ Kun je zelf aanpassingen maken?

Als je zelf je website niet kan bijhouden is dat weliswaar niet zichtbaar voor het bezoek, maar wel zwaar onhandig. Als je voor elk wissewasje een webbouwer moet inschakelen dan kunnen de kosten aardig oplopen.

Nieuwere websites zijn gebouwd met een Content Management System (CMS), zoals WordPress. Zo’n systeem maakt het mogelijk dat iedereen – ook als je geen verstand hebt van programmeren – z’n website kan bijhouden en aanpassen. Andere foto’s, nieuwe artikelen, of een extra webpagina maken: het is nog nooit zo makkelijk geweest.

Een bijkomend voordeel: zoekmachines houden van websites die in beweging zijn. Websites die regelmatig worden bijgewerkt komen hoger in Google.

8.⇢ Vraag je om actie?

Als de nieuwe buurvrouw op bezoek komt en je wilt dat ze haar schoenen uitrekt, dan vraag je dat toch? Doe je dat niet, dan is de kans klein dat het gebeurt.

Wat wil je dat bezoekers op jouw website doen? Moeten ze contact met je opnemen, een bestelling plaatsen, zich inschrijven voor de nieuwsbrief of een offerte aanvragen? Wees helder in wat je wilt en zorg voor scherpe calls-to-action op strategische plekken. Ben je onduidelijk: dan krijg je niet wat je wilt.

Onthoud, een website moet meer zijn dan een mooi visitekaartje: een website moet verkopen.

Ooit was het simpelweg hebben van een website genoeg om betrouwbaar over te komen. Die tijd is voorbij. Nu moet je website niet alleen responsive zijn, maar ook visueel aantrekkelijk. Want wees eerlijk: een website die visueel up-to-date is verkoopt nou eenmaal meer producten.

Dus heb je op bovenstaande 8 vragen overwegend ‘NEE’ geantwoord, dan ben je toe aan een update of een heel nieuw design. Een website opnieuw vormgeven kost tijd en geld, maar bedenk, het is een investering die zich dubbel en dwars zal terugverdienen.
Optin nieuwsbrief van Studio Evers

Ja! Ik meld me aan voor de nieuwsbrief

Bedankt voor je aanmelding!

Share This